Julbordet - Laxen och annorlunda recept

Laxen är för många, en favorit på julbordet. Några föredrar varmrökt, andra kallrökt eller gravad. Samtidigt finns det dålig, god och jätte god lax.
För ett tag sedan köpte jag två paket Gravad fjordlax från Falkeskog, vilket delvis blev en liten besvikelse. Fisken i en av förpackningarna innehöll mycket benstumpar, och det är inte kul att sitta och peta runt i maten för att undvika benen. Den andra förpackningen var desto bättre. Personligen föredrar jag dock kallrökt lax framför den gravade. Jag tycker att den har bättre smak. Många säger dock att fisk, i synnerhet lax, ska ”smälta” i munnen(ätas utan större tuggmotstånd). I det fallet är nog gravad lax det självklara valet.

Många anser att man ska hålla fast vid samma mat år ut och år in. Även jag är väldigt konservativ när det kommer till julbordet. Ett julbord med pizzaslice, gorgonzola eller pasta, är för mig inget julbord. Men det är ändå kul med förnyelse lite då och då. Fredagens mat inslag i Gomorron Sverige med en av mina favoritkockar Håkan Larsson, var väldigt intressant. Skickar därför en länk med klippet och en med recepten och dryckerna som presenterades. Dessa recept passar kanske inte in på julbordet, men passar i vårt kalla december och ihop med en god julöl.

<Videoklippet>

<Recepten>
 
Håkan föredrar Julölen från Jämtlands bryggeri.
En öl som jag skulle rekommendera är Oppigårds Winter Ale. Jag sparade ett par flaskor från förra året och drack till sillen under midsommar - Något jag rekommenderar starkt! Ölens utgångsdatum brukar dock ligga runt april-maj, men det gick aldeles utmärkt att dricka den ändå.
<Oppigårds Winter Ale>
 
//Gästbloggaren Veraque



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: