Gästbloggar: Vegetariskt julbord

Hej!
Jag heter Elisa och jag är kusin med Linnea och Monica är min ingifta faster. Jag har fått äran att få gästblogga litegrann.
Nog om mig, det här inlägget ska handla om något som både jag och Linnea håller varmt om hjärtat. Jo vegetarisk mat, närmare bestämt så tänkte jag skriva om några rätter att tipsa om till julbordet.
 
Senare kommer jag även att skriva en del recept.
 
Här kommer en del idéer på vad man kan servera för att göra en mer grön jul. Kommer ni läsare på fler idéer så får ni jättegärna dela med er av dem.
 
Vegetarisk julskinka är en riktig hit vid vårt julbord, egentligen så ska man ju inte kalla den för skinka utan se den mer som en egen rätt, men den är väldigt god på en knäckemacka den också! Denna rätt är gjord på kålrot! Supergod är den också om man gillar kålrot. 
 
Finsk morotslåda - Supergott! Mamma kommer från Finland och hon brukar göra en morotslåda som hon har lärt sig från sin mamma och det är så gott.
 
Egna hemmagjorda vegbullar - en riktig höjdare och man kan krydda och göra det på många olika sätt. I år ska jag nog testa att göra några juliga falafel, det tror jag kan bli riktigt gott.
 
Vi brukar äta coctailkorvar från hälsans kök istället för prinskorv och det tycker jag är riktigt gott. Man kan även försöka göra sin egen vegetariska korv, men det är lite mer omständigt vi får se om jag hinner mig på ett försök innan jul. I så fall ska ni självklart få höra om resultatet.
 
man kan även göra vegetarisk sill, jag har själv aldrig gjort detta men någon gång måste jag testa, janssons frestelse har jag heller aldrig gjort på vegetariskt vis men det är också ett tips.
 
Så här var några exempel på vad man kan servera på ett vegetariskt julbord och så småningom kommer det som sagt lite recept! 
 
Ha en bra kväll!
 
/Elisa
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: