Tusen år till julafton..

 
..är som bekant titeln på årets julkalender!
 
 
Årets julkalender kommer att handla om julens historia från år 1015 fram till år 2015.
 
Ni som sett Historieätarna kanske har förstått att det här är en julig-barnvariant av det tv-programmet. Jag älskar verkligen Historieätarna. Jag tycker att historia är jättekul och sättet som Historieätarna lär ut om historien är helt underbart. Så som ni förstår är jag, tillskillnad från många andra, riktigt exalterad inför den här julkalendern. För första gången på många år längtar jag riktigt genuint till att julkalendern börjar, och jag tror att det här kommer bli kanonbra! Frågan är väl hurvida barnen kommer tycka om julkalendern när det inte blir som en serie man följer utan med avslutande avsnitt.
 
 
Med i programmet är självklart Lotta Lundgren och Erik Haag. Men med är även några barn, och enligt Lotta själv, så är det barnen som kommer ta den största platsen i kalendern (källa). Kalendern kommer även visa historien ur barnens perspektiv, vilket är väldigt roligt. All historia skrivs ju vanligtvis av vuxna och det ska bli kul att se hurvida de verkligen lyckas framställa historien ur barnens perspektiv. Som ressigören till kalendern själv säger, så är barnens historia en vit fläck i historieböckerna (källa).
 
 Här är en smygtitt på årets julkalender. 
 
 
Jag tror att det här kommer bli jättebra och jag ser verkligen fram emot 1 december! Vad tror ni om årets julkalender? Tror ni det blir bra? :-)
 
/ Linnea



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: