Julpyssel: Göra egna juleljus

Hej!
 
Här om dagen bestämde jag mig för att testa att göra ett ljus. Jag har börjat att göra ett ljus men så småningom har jag tänkte göra tre ljus till och göra en adventsljusstake (måste bara samla ihop lite mer toarullar först och skaffa fram en mjölkkartong och lite mossa och annan dekoration).
 
Detta behöver man för att göra ett ljus:
En toalettrulle
Ett vitt A4 papper
En servett med söta jultomtar på (små jultomtar, de ska få plats på toalettrullen.
Ett kvadratiskt orange papper (gärna orange och gult silkespapper, hade inte det själv hemma, annars hade jag använt det som låga till ljuset)
Presentpapper i fint juligt mönster
Lim
tejp
Sax
 
Jag gjorde så här:
Jag rullade in toalettrullen i ett  A4papper, man kan tejpa fast det eller limma, vilket man föredrar (jag tejpade). Sedan så vek jag in kanterna som blev över in i själva rullen. Sedan tog jag en servett, klippte ut tomten och limmade på tomten utanpå rullen. Sedan använde jag kanten utav servetten och limmade fast den som ett band nedtill på rullen, egentligen hade jag tänkt använda presentpapper men jag hade inte riktigt något mönster som passade så då tog jag kanten av servetten istället. Sedan hade jag inget orange och gult silkespapper hemma att använda som låga istället använde jag ett fyrkantigt origami papper och tröck ned i rullen med spetsen uppåt.
 
Så här blev resultatet:
 
                            
 
Som sagt så ska jag göra en hel adventsljustake med dessa ljus sedan och fixa lite fint, ni ska sedan få se resultatet av detta.
Detta pyssel tänkte jag fixa till förskolan som jag jobbar på, kan man använda och pynta med i lokalerna då de inte innehåller levande ljus. Barnen kan även själva få vara med att tillverka dem, perfekt för att öva på finmotorik - öva på att klippa och klistra t. ex.
 
Idag är det förresten en månad kvar till Lucia!
 
/Elisa
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: