Recept: vegetariska julbullar

åh igår lagade jag sååååå goda vegetariska julbullar! :) några av dem sparade jag och frös ned för att ha till jul, ska laga ännu mer om några dagar! Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mitt recept! :)
 
Vegetariska julbullar
 
Ingredienser:
3dl kokta svarta bönor
3 dl kokta gröna linser
1 1/2 dl solrosfrön
2 ägg
1 1/2 dl ströbröd
1 stor gul lök
2 msk japansk soja
1 1/2 msk senap
5-8 malda kryddpepparkorn
1-2 msk per morbergs julglögg
1-2 krm nejlika
1-2 krm kanel
salt och peppar
 
Smör att steka i
Buljong att koka i
 
Tillagning:
Hacka löken väldigt smått. Stek den gula löken i smör på låg värme, tills löken blir genomskinlig. Mixa bönor och linser, det får gärna vara lite grovt mixat. Blanda sedan i löken i blandningen. Mixa solrosfröna så att de blir till ett fint mjöl. Blanda i de malda solrosfröna, ströbrödet, sojan, glöggen, senapen och alla kryddorna tillsammans med bön-och linsblandningen.
Koka upp buljongen och krama eller rulla smeten till teskedstora bollar och släpp ner dem i den kokande buljongen, bollarna flyter upp till ytan när de är klara.
När alla bullar har kokats så kan man antingen frysa in bullarna i frysen och ta fram dem när de ska ätas och steka dem i smör då eller så om de ska ätas på en gång så steker man dem i smör direkt efter kokning, så blir bullarna runda och hela och får fin stekyta.
 
 
Dessa är absolut min nya favorit till julbordet! Sååååå gott! :) 
 
/Elisa.
 
 


Ser faktiskt extremt goda ut! Tar de lång tid att tillaga? Känns som ett fräscht alternativ till bordet istället för all galet fet mat (min släkt har tom gärna grädde i köttbullarna...).


2016-01-25 // 17:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: