Halm!

Förr hade man inte så mycket att dekorera med till jul och jag gissar att halmen användes en hel del.
Halm fanns ju att tillgå och gratis dessutom.
Jag kan tänka mig hur man förr satt framför brasan och tillverkade små konstverk av halm.
En viss betydelse hade den nog i skrockfull bemärkelse också.
Man brukade tex göra en flätad prydnad av halm och sätta på skorstensstocken, den satt där hela vintern och när våren kom så lade man den i åkern när man sådde för att på så sätt få en god skörd (Fixa vinter, Allt om trädgård,2013/2014).
 
I Bengtsfors finns halmens hus, det skulle jag gärna vilja besöka någon gång! :)
 
 
http://www.halmenshus.com/butik/
 
Någon som gjort några konstverk i halm? 
 


Hej Monika!
Bengtsfors ja. Det är bara att åka dit. Gratis boende vet du ju att du har.
Gunilla

Svar: Hej,Så smart du är! Så långt har jag inte tänkt!
Hoppas att ni har det bra i värmen!
Här singlar det små snöflingor......
Hälsa alla!
Monica


2014-10-19 // 22:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: