Pepparkakor!

Nej, jag har faktiskt inte bakat pepparkakor än. :) 
Varför heter det pepparkakor?
Peppar är det ju inte i och har faktiskt aldri varit heller enligt min källa.
Det kan vara av den anledningen att alla kryddor av exotiskt ursprung förr kallades för peppar.
Även då kanel, ingefära och kryddnejlikor.
Birgittasystrarna i Vadstena åt pepparkakor på 1400-talet, ofta var de tillverkade av munkar i Tyskland.
Recept på pepparkakor fanns med i Kajsa Wargs kokbok från 1700-talet.
 
Om du nu är så lycklig att du har en pepparkaka i din hand, så knacka på den, går den i tre delar
så får du önska dig något!
Lyckas du inte så ta en till och försök, kanske blir du då riktigt snäll! ;)
 
Min gammelfaster gjorde alltid vita pepparkaksgrisar till jul.
dessa borde då inte få kallas pepparkakor för i dessa är det varken kanel, ingefära eller kryddnejlikor i.
 
Källa: G. K. Näslund, A. Räder, Julboken, Stockholm: Bonnier Carlsen Bokförlag AB
 
 
Bild: Recept.se


Jag kommer ihåg att vår "hippa" fröken tvingade oss att baka vita pepparkakor ett år när jag gick på grundskolan. Dom smakade absolut hemskt och sen dess har jag s kytt tanken av vita pepparkakor.. Men kanske man skulle ge dem en chans ;)

Sv: Jag bor i Falun, vet inte riktigt var du finns. Och snön är som sagt nästan inte existerande. Idag är det mest frost, och imorgon har dom lovat regbn :(

Svar: Dom smakar faktiskt inte så mycket......Jag bor utanför Falun. :)
Kom lite snö imorse. :)
Monica


2013-10-21 // 21:38:06

Lustigt med språk och hur ord uppstår egentligen. Gingerbread är ju alla fall lite mer förnuftigt eftersom det faktiskt finns i ingefära i pepparkakorna.

Sv: Tycker absolut du ska kolla in erbjudandet! :D

Svar: Ja g håller med om att det är mer passande!Jag ska titta på det! :)
Monica


2013-10-22 // 06:02:42

Jag vill minnas att gammelfastern hade julgransplundring och tvingade oss att äta upp dom där vita grisarna.

Svar: Haha! Det är nog inte omöjligt! :)
Monica


2013-10-23 // 21:56:54

Dom ser iallafall goda ut :D

Svar: Ja, men dom ser nog tyvärr godare ut än dom är. ;)
Monica


2013-10-23 // 22:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: