Julens köttbullar!

I helgen gjorde jag köttbullar som åkte ner i frysen till jul.
Tänkte att jag skulle göra ett par olika sorter.
Dessa köttbullar innehåller öl, senap och kryddpeppar och blev riktigt goda!
Dessutom var de lätta att rulla.
 
Husets bästa små köttbullar
 
1 dl ströbröd
2 dl öl
3 msk fransk senap
1½ tsk salt
3 krm kryddpeppar
2 krm vitpeppar
1 ägg
1 gul lök
2 msk smör 1 kg blandfärs
smör till stekning
 
Blanda ströbröd och öl i en skål. Rör ner senap, salt, peppar och ägg. Skala och finhacka löken. Stek den i smör på svag värme till den mjuknar men inte tar färg. Tillsätt löken och blandfärsen till ströblandningen. Forma till små köttbullar. Stek dem gyllene i smör.
 
Källa: Allt om julen 1998, Stockholm: Ica kuriren
 
Kommentar: Jag tog ca en tredjedel älgfärs och två tredjedelar nötfärs. Jag tyckte ändå inte att de blev torra. Istället för stekt hackad lök tog jag ca ½ riven rå lök. Jag brynte köttbullarna i stekpanna och lät dem sedan puttra i en stekgryta.


Du tog såklart glutenfritt ströbröd, så alla kan njuta av dina goda köttbullar.

Svar: Hmmmmm.....Får väl göra såna! :)
Monica


2013-11-13 // 16:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: