Apelsinpannacotta med fikon och glöggsirap

Igår var barnen och deras sambos hemma på besök, passade då på att testa en lite julig efterrätt.
 
Apelsinpannacotta med fikon och glöggsirap
 
 

8 portioner 
 
2 gelatinblad
3½ dl vispgrädde
2 msk strösocker
½ vaniljstång
½ apelsin, rivet skal
 
Glöggsirap:
 
1 dl starkvinsglögg
½ apelsin, pressad saft
2 msk vit sirap
 
Servara med:
 
2 fikon
½ apelsin, rivet skal
 
Gör så här:
 
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Värm grädde, socker, snittad vaniljstång och apelsinskal i en kastrull. Tillsätt urkramade gelatinblad. Ta kastrullen från värmen och låt stå vid sidan av plattan i 10 minuter.
2. Sila gräddblandningen genom en finmaskig sil ner i en bunke. Fyll dessertglas till 3/4 med blandningen. Ställ in dem i kylen för att stelna, ca 3 timmar.
3. Glöggsirap: Koka samman glögg, apelsinsaft och vit sirap i en kastrull till en simmig sås. Låt kallna. Skölj och skär fikonen i klyftor. Lägg två klyftor i varje glas. Vid servering skeda över glöggsirap och garnera med apelsinskal.
 
Källa: Stora Juljournalen 2011, Malmö: Egmonttidskrifter
 
Mina kommentarer:
Jag fördelade ovanstående i 6 glas och jag tyckte nästan att det blev lite....
Gott var det i varje fall, även om jag nog tycker att pannacotta på Marabou mjölkchoklad är godare!
 


Lät gott för en pannacottaälskare som mig :)

Svar: Ja pannacotta är gott, du får testa! :)
Monica


2013-11-10 // 11:14:53

Så gott!!

Svar: Ja det var inte så tokigt! :)
Monica


2013-11-10 // 16:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: