Knäckebröd!

 
Fick detta recept av en kollega, gott blev det!
 
25 g jäst
5 dl mjölk
1 msk honung
1 msk salt
6 dl dinkelmjöl
3 dl grovt rågmjöl
3½ dl grahamsmjöl
2 msk kummin
rågsikt till utbakning
2 dl solroskärnor
 
Smula jästen, tillsätt honung och salt. Värm mjölken till 37 grader och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig. Stöt kummin i en mortel och blanda med mjölet.
Tillsätt mjölblandningen och arbeta ihop. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 60 min. Sätt ungnen på 225 grader och förvärm en plåt.
Kavla ut degen tunt, jag tog ut mina bröd med ett rivjärn, man kan göra dem större också.
Strö solroskärnor över och kavla med en kruskavel.
Strö lite mjöl på den heta plåten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 min, låt kallna på galler.
 


Eget knäckebröd har jag gjort några gånger tidigare, det är superlätt och blir så otroligt gott! Det har dock inte riktigt blivit som riktigt knäckebröd utan mer som nån blandning av chips och knäckebröd...helt annat recept än ditt dock.

Jag undrar hur man kan komma i kontakt med dig förresten. Skulle du kunna mejla mig?

Svar: Ja det var inte så svårt.Dock gjorde jag nog inte alla tunna nog... :)
Ska fundera på saken. ;)
Monica


2013-12-11 // 21:17:56

kom ihåg att inget slår storasysters knäckebröd, bakat på hammalt vis!

Svar: Nej det är sant! :)
Monica


2013-12-16 // 18:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: