Vett och etikett runt julen!

Jag fick igår förfrågan om jag kunde skriva ett inlägg runt vett och etikett vad gäller julfirandet.
Ska göra ett försök, kanske får jag även lite hjälp av er andra?!
 
Ett exempel var när det är dags att sätta upp julgardinerna.
Jag sätter upp mina julgardiner till första advent, vilket i år infaller den 30 november.
I ärlighetens namn kan det faktiskt hända att de åker upp helgen innan.....
Till första advent tar man även fram adventsljusstakar och stjärnor att ställa i fönstren.
Trevligt kan det också vara att ha en ljusstake med levande ljus, då tänder man ett ljus varje söndag med start första advent.
 
 Bilden hämtad från svenskatraditioner.weebly.com
 
Ibland kan man ha lav (inte mossa som det står i affärerna att det är) i ljusstaken. Det gäller förstås att ha som regel att aldrig gå ut ur rummet med ljusen tända. Händer aldeles för ofta att det blir bränder runt jul.
 
Har man barn, så brukar de uppskatta en julkalender, det finns i papper, där man öppnar en lucka per dag.
Julkalender går också varje år på Tv och i radio.
Man kan också gör en egen julkalender med små paket, ett för varje dag. Men det kan bli ganska dyrt.
 
En krans på dörren kan också vara trevligt, valet av material kan ske beroende på om man bor i en trappuppgång eller har en ytterdörr.
Hänger kransen utomhus passar det jättebra med lingonriskrans eller en krans av enris eller liknande.
Det kan fungera om man bor i trappuppgång också, men se till att sopa upp om det skräpar, annars kan den som städar eller grannarna klaga.......
 
Oj, redan ett långt inlägg och vi är bara på första advent......
Får nog återkomma med vad som händer sedan. :)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: