Julstädning!

Om någon skulle råka ha missat det så är det bara fem helger kvar innan det är första advent!
Jag är en sån som vill ha alla gardiner bytta till första advent.
Med tanke på att jag inte orkar så mycket i veckorna när man jobbar och även jobbar en del på helgerna (45 timmars arbetsvecka), så börjar jag inse att det är dags att börja så smått redan nu!
 
 
Idag tänkte jag därmed göra ren ugnen, dra fram spisen och se vilka läckerheter som döljer sig där.......
Städa lite skåp med mera.....
 
Dock har jag faktiskt dragit ner en del på det här med städning......
Förr dammade jag tak och väggar (händer nu med, inte kul när det hänger dammtrådar från taket...), städade garderober och hängde ut kläder på vändring och..... suck!
 
Troligen var det kanske ärftligt. Men nu har jag som sagt sansat mig en del, man ska orka njuta utav julen också!
 
En kvinna berättade en gång för mig att hon var så stressad inför julen att hon när julafton kom, stod upp och åt mat... Då sa hennes mamma att det fick vara nog.
 
Hur stressade är ni? När börjar ni? Vad gör ni?


Jag försöker att inte stressa inför Jul men sen tror jag att jag gör det ändå. Men lite charmen att man känner man gjort något och sen kan ligga å jäsa hela julen;-)

Julstädningen börjar jag med en vecka innan första advent. Städar alla rum grundligt, torkar lister och dyl. Våttorkar skåp och städar kylen.
Dammsuger under badkar och torkar golven med grumme grönsåpa.

Har redan tvättat fönster och tvättat täcken och kuddar några gånger under hösten och sen renbäddar jag på fredagen innan Advent. Ja renbäddar ju regelbundet men bäddar med Jullakan till 1 Advent=D
Tvättar "året runt"gardiner och stryker allt Juligt=)



Svar: Vad härligt!Du har helt klart en poäng i att det blir lättare att ligga och jäsa om man slitit lite före jul! :)
Monica


2013-10-20 // 21:27:25

Det är svårt att inte stressa.. Ibland stressar vi så mycket här hemma och fokuserar på en sak så vi glömmer en annan. Förra året var det julklapparna vi glömde, så då var det att springa runt i stan dagen innan julafton och köpa allt. I år ska jag väl försöka sansa mig. :)

Svar: Oj, det är inte bra om man glömmer julklapparna!Men det är lätt att stressa lite för mycket, då är det bättre att börja i tid.
Men även om man gör det så blir det lätt stressigt ändå.
Monica


2013-10-23 // 21:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: