Hustomten!


Hustomtarna bor uppe på vinden där de sover i ullvantar eller gamla skor, de hör till småtomtarna.De hittar gärna på alla möjliga upptåg, som att hänga i pendeln till moraklockan eller att klättra i blommor. Når de inte dit de vill så ställer de sig på varandras ryggar.
 
Stökiga vindar med mycket saker gillar de, de gillar även köksskåp och vedlårar, samt att gömma sig i korgar med nystan. Att kravla ner i gamla stövlar och skor är en annan favortitsysselsättning. Förr höll de liv i elden och vaggade små gråtande barn.
 
Numer har de dock dragit sig undan lite. De gillar inte elektriskt ljus, tvättmaskiner och dammsugare som väsnas. Man ska dock vara rädd om sin hustomte, det betyder lycka och välstånd att ha honom kvar, flyttar han så kan hemmet drabbas av olycka....
 
Jag är rädd om min tomte, därför har jag en stökig vind! Katten tycker även han om att vara däruppe, kanske är han och tomten bästa kompisar. Jag undviker även att använda dammsugaren allt för ofta, av hänsyn till tomten. :) 
 
älvor,folklore,sägner,sagor,Skandinavien,svensk,Sverige,tomtar,varelser
Bild: http://office.microsoft.com/sv-se/images/results.aspx?qu=tomte&ex=2#ai:MC900432165|
 
 
Källa: F. Ingulstad, S. Solem, Tomteboken, Rabén & Sjögren


Jag hade planerat för att dammsuga i morgon, men jag tror jag ska låta bli med hänsyn till den lilla hustomten :)

Svar: Ja ta fram sopen istället.... ;)
Monica


2013-10-28 // 20:17:34

Jag hoppas att jag cokså har en tomte hemma hos oss!

Svar: Det har du säkert!Kom ihåg gröten bara.... :)
Monica


2013-10-29 // 16:06:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: